mandag den 6. oktober 2008

Remember the Milk

#5 Få styr på dine opgaver












Nej, dette er ikke en tjeneste sponsoreret af Arla, men derimod en tjeneste, hvor man kan lave huskelister med alt, hvad dertil hører. 'Huskeliste' er nok for svag en beskrivelse, for Remember The Milk (RTM) er nærmere opgavehåndtering. Du kender måske opgavelisten fra Outlook, den her er bare mere overskuelig, den er (selvfølgelig) altid tilgængelig, når du er online og så kan man dele lister med andre. Har du mange projekter eller arbejdsområder, så kan RTM hjælpe med at holde styr på alle opgaverne.


Sådan gør du:

1. Oprettelse og log ind

Først skal du oprette dig på http://www.rememberthemilk.com/ - det er gratis og ligetil. Derefter skal du ind i din mail og bekræfte din tilmelding via det tilsendte link! Når du logger ind, kommer du til oversigten, hvor du kan se, hvilke opgaver der forfalder i dag og i morgen - og hvilke der eventuelt er overskredet. OK, der er jo ingen opgaver, så det må vi få lavet...


2. Lister

Klik videre til Opgaver




Her er fem lister fordelt på fem faner. Indbakke og Sendt bruges ved deling af opgaver, dem gemmer vi lidt. De tre øvrige, Arbejde, Personligt og Studier er eksempler på lister. Listerne indeholder dine opgaver. Du kan oprette, slette, omdøbe m.m. via Indstillinger i øverste menubjælke --> fanen Lister. Hvis en liste skal omdøbes: Listen skal markeres med et flueben og derefter kan du ændre navnet i den højre menuboks (klik på listenavnet).




3. Opgaver

Vælg en liste (under Opgaver) og opret en opgave med Tilføj opgave (eller tryk på T på tastaturet). Når du har gjort det, kan du tilføje deadline, tags mm i boksen til højre. Det er let at skrive datoer, du kan fx skrive 10. nov; næste mandag; i morgen. Lettere bliver det vist ikke!
Prøv nogle forskellige datoer i Deadline og måske også i Gentag.



4. Flere muligheder

I rullegardinet Flere handlinger (se billedet) finder du flere muligheder, fx prioritet, slet og flyt:

























Prøv at sætte en prioritet på opgaven. Læg mærke til farvemarkeringen ved opgaven.


5. Deling af lister og opgaver

De bedste opgaver er jo dem, man kan give til andre :-) Og selvfølgelig kan du dele dine lister eller sende opgaver til andre. Klik på Kontakter og vælg fanen Inviter. Her kan du invitere fx kollegaer til RTM. Når du har fået en kontakt, kan du dele eller sende en opgave via rullegardinet. Du kan også vælge at dele en hel liste (inkl. opgaver), vælg listen og herefter klikker du på fanen Del i kassen til højre. Nu kan du så vælge den eller de kontakter, der også skal kunne bruge listen. Super-smart til projekter og lignende! Det var vist de grundliggende funktioner i Remember The Milk. Hvad synes du om ideen?


Hvis du har lyst til mere

RTM har en del mere avancerede funktioner, vi fremhæver nogle af dem her, men ikke så udførligt som ovenfor.

· Gemte søgninger
Når du laver en søgning, enten direkte via søgefeltet eller via Vis søgemuligheder, vil resultatet optræde i en fane sammen med dine lister. Det kaldes også en Smart Liste. I boksen til højre kan du nu vælge at gemme søgningen. Blot klik på fanen Gem og angiv et navn.

· Tastaturgenveje
Stort set alle dele (hvis ikke alle) af RTM kan vælges via tastaturet, så drop musen! T opretter en opgave, 1 giver opgaven første prioritet, d for at sætte deadline. Se også hele listen over genveje.

· Påmindelser
I Indstillinger --> Påmindelser kan du du bede RTM om at give besked om fx dagens opgaver. Du kan få en daglig påmindelse eller udfra fra deadline. Du kan vælge mellem en mail eller besked via instant messenger.

Ingen kommentarer: