mandag den 22. september 2008

#3 Google Maps og Gmaps pedometer

Her er de elektroniske afløsere for kortbog og skridttæller.

Google tilbyder sine brugere en letanvendelig kort- og rutesøgningstjeneste: Google Maps. Her kan man finde lokaliteter og køre-ruter over hele verden og få dem vist på kort eller som satellitbilleder. Kortet kan herefter printes ud.

Med underprogrammet Gmaps Pedometer har man mulighed for at skabe detaljerede gå-, løbe- eller cykelruter. Programmet udregner den præcise afstand og kalorieforbruget i gennemførelsen af ruten.



Øvelse 1: Google Maps

Vi har valgt at benytte den danske version af google maps, som findes på adressen http://maps.google.dk/

Åbningsbilledet viser et oversigtskort over Danmark:



Øverst i kortets højre side har man mulighed for at skifte mellem traditionelt kort, satellitbillede, terrænkort.

Her har vi skiftet til almindelig kortvisning:






I kortets venstre side findes en ”skyder”. Ved at trække i den (med venstre museknap holdt nede) kan man zoome ind og ud på billedet.

Trykker man venstre museknap ned, når markørpilen er inde på selve kortet, kan man trække i kortet. Prøv f.eks. at trække kortet væk fra Danmark og ind på Sverige.



Opgave: Nu skal du finde din hjemadresse på kortet.

1. Skift først til kortvisning

2. I søgeruden over kortet (ved siden af Google-logoet) kan du skrive din adresse og derpå klikke på ”Søg i Google Maps”.

3. Når Google Maps har fundet adressen vil den blive vist på kortet. Er der mange veje med samme navn flere steder i Danmark, bliver du til venstre for kortet bedt om at indsnævre din søgning.

4. Skift fra kortvisning til satellitbillede og zoom ind på dit hus.


Eksempel på søgningen Enghavevej 104:







Opgave: Nu skal du finde en køre-rute fra din hjemadresse til biblioteket.


1. I visningen af resultatet af din hjemadresse-søgning, er der ud for markøren på kortet en taleboble (se kortet ovenfor). I taleboblen har du mulighed for at hente en rutevejledning. Klik på Herfra i boblen. Du kan også vælge Få rutevejledninger øverst på siden under google-logoet.

2. Skriv den adresse som du gerne vil have vist vejen til (i dette tilfælde Falkoner Plads 3)

3. Nu skulle du få vist en kørerute på kortet samt en rutebeskrivelse. Prøv om du kan ændre visningen fra en køre- til en gårute (fingerpeg: kig under til/fra adresserne)

4. Print evt. ruten ud.


Eksempel:






Øvelse 2: Google Maps Pedometer


Nu skal vi til at rejse os fra computeren og være aktive! Et pedometer er det engelske ord for skridttæller og her præsenteres en elektronisk én af slagsen.

Gmaps Pedometer (http://www.gmap-pedometer.com/) anvender Google Maps til at udregne hvor langt, du har bevæget dig, hvor mange kalorier du har forbrændt, udskrive højdeprofiler og meget mere. Og så er det et genialt værktøj til at finde nye ruter med. Følgende beskrivelse er skabt af en løbeinteresseret 23ting-ekspert i det jyske:

Lad os komme i gang! Åben http://www.gmap-pedometer.com/




Startsiden:





Først skal vi lave et par indstillinger i venstre side. Vi vælger ”metric” for at få europæiske mål. Vi kan vælge, om vi vil have kalorietæller med (bemærk, at den er meget vejledende og forudsætter, at man løber eller går), og om vi vil have vist ”elevation” (højdeprofil).




Så skal vi finde vores område på kortet. I boksen ”Jump to”, skriver jeg som et eksempel ”Sejs Denmark” for at finde området, jeg selv bor i. I øverste højre hjørne kan vi vælge, om vi vil have vist kort, satellitfoto eller en hybrid. Jeg foretrækker hybriden, da jeg så kan se skovstier m.v.

I øverste venstre hjørne kan jeg zoome ind og ud ved at bruge ”skyderen”. Jeg zoomer langt ind, så jeg kan finde mit eget hus. Man flytter rundt på kortet ved at klikke med venstre musetast, holde den inde og trække rundt med kortet.

Nu trykker jeg på knappen ”Start recording” og dobbeltklikker på rutens begyndelsespunkt (her er det lige ud for mit hus).


Som vi kan se dukker der nu en lille rød markør frem. Nu dobbeltklikker jeg simpelthen på punkter langs den rute, jeg har løbet eller langs den rute, jeg planlægger at følge. Jo flere punkter man laver, jo mere præcis bliver udregningen. Klikker du forkert, kan du slette punkter ved at klikke på ”Undo last point”.


Som man kan se på billedet herover, bliver hver kilometer markeret, så man løbende kan se distancen. Den præcise distance kan også følges i boksen i venstre side.

Nu har jeg markeret hele ruten og er tilbage ved udgangspunktet. Jeg zoomer lidt ud igen for at få et overblik over min rute.

Nu har jeg de informationer, jeg skal bruge. Jeg kan se, hvor langt jeg har løbet, hvor mange kalorier jeg har forbrændt, og jeg kan se, at jeg startede ud med en bakke.

Hvis jeg nu gerne vil gemme ruten til en anden gang, eller sende den til en ven, kan jeg klikke på ”Save route” i boksen i venstre side. Det giver mig en unik adresse (url), som hører til præcis den rute, jeg har tegnet. Den kan jeg så gemme som et bogmærke eller sende i en e-mail.

Nu er det din tur. Find dit eget område og begynd at måle ruter ud.

Og så er det ellers ud i den friske luft og afprøve ruterne :o)

Ingen kommentarer: